Literatura i adresy herbaciane

Recenzja książek “Herbata” i “Herbata przewodnik”

Dzisiaj krótko na temat dwóch pozycji traktujących o herbacie, które kupiłam w sklepie internetowym.

_DSC5370_ps

Herbata przewodnik- informacje ogólne i praktyczne, gatunki które warto poznać”

Pierwsza z nich to “Herbata przewodnik- informacje ogólne i praktyczne, gatunki które warto poznać” pani Anny Ładniak, wydawnictwa Piątek Trzynastego. Książeczka o 70 stronach, z twardą okładką. Cena to około 19 zł. Niestety nie udało mi się dotrzeć do informacji o autorce tej pozycji, a szkoda.

O czym jest?

No cóż… jest o herbacie:) Jest podzielona na trzy części: informacje ogólne, informacje praktyczne oraz gatunki, które warto poznać. Bardzo spodobała mi się ostatnia część z gatunkami, które warto znać. Znajdziemy tam wymienione i króciutko scharakteryzowane herbaty z każdej grupy (w tym herbata żółta, co wciąż nie często się zdarza). Opis nieraz jest obszerniejszy niż ten, który oferują nam niektóre herbaciarnie czy sklepy z herbatą. Książka napisana jest dość przyjemnie, czyta się ją bez większego problemu.

Podoba się?

Co mogę powiedzieć po lekturze? Książeczka ta (bo w sumie jest dość krótka) wydaje mi się dobrą pozycją dla osób dopiero zaczynających swoją przygodę z herbatą. Nie powiem, żeby mnie czymś specjalnie porwała.

Czy wszystkie informacje w niej zawarte są prawdziwe? Niestety nie jestem w stanie tego ocenić, gdyż sama jeszcze za mało wiem (do czasu!):). Kilka rzeczy rzuciło mi się w oczy i już się ich doszukałam w innych źródłach (na przykład nazywanie oolongów herbatami czerwonymi, co mnie nieco zdziwiło, ale okazało się, że i ta nazwa kiedyś funkcjonowała), kilka rzeczy nadal czeka na potwierdzenie, co według mnie nie jest zupełnie złe, bo skłania do zgłębiania herbacianego uniwersum.

Książeczka ta ma całkiem przyjemne zdjęcia, które pomagają zrozumieć to, o czym pisze autorka, choć trochę znikają one przez mały format książki.

_DSC1692_ps

Dla kogo?

Według mnie książka ta jest jakby podstawowym kompedium herbacianym, które poleciłabym osobie jeszcze nie zorientowanej w temacie. Otwiera nieco oczy jak wielki jest świat herbaty i jak wiele rzeczy jest to nauki i odkrycia.

Komu bym nie polecała tej książki? Osobom, które orientują się w temacie herbacianym i szukają informacji by pogłębić swoją wiedzę. Pewnie wszystko co jest tu napisane już wiecie, a pewnie w niektórych przypadkach moglibyście polemizować z autorką.

Podusmowując…

“Herbata przewodnik” dobrze, że jest, bo zawsze jest dobrze jeśli ktoś pisze o herbacie. Kilka rzeczy możnaby było poprawić lub dopracować. Ogólnie jest to lekka pozycja dla bardzo początkujących herbaciarzy, w sam raz na podróż albo na plażę.

Według mnie 6/10

_DSC1687_ps

Herbata”

Jest to pozycja autorstwa pani Małgorzaty Caprari, wydawnictwo Klub Dla Ciebie. Książka w twardej okładce, cena około 15 zł. Niestety również i w tym przypadku nie znalazłam informacji o autorce, znalazłam jednak kilkanaście innych pozycji pani Caprari i chyba wszystkie dotyczyły… kuchni i przepisów i były dość pozytywnie oceniane.

O czym jest?

Tak, tak… jest o herbacie i w zasadzie na pierwszy rzut oka jest to kolejne “kompedium dla osób nie wtajemniczonych”, ale tylko na pierwszy rzut oka. Książka, skłąda się z dwóch części- pierwsza to bardzo skrótowe informacje o herbacie czyli część encyklopedyczna. Znajdziemy tam opis wszystkich grup herbat oraz opis niektórych ciekawych gatunków (jak w pozycji opisanej wcześniej). Poza tym znajdziemy jednak nieco informacji o kluturze picia herbaty w Polsce oraz o różnych sposobach przygotowywania herbaty. To wszystko jednak mieści się tylko na pierwszych 45 stronach (z niemal 190).

_DSC5380(Na zielono to „encyklopedia” na żółto przepisy)

Co więc znajduje się w tak obszernej drugiej części? Otóż powód dla którego chętnie będę wracała do tej książki czyli przepisy na różne herbaty, herbatki, mieszanki ziołowe, ciasteczka do herbaty, przepisy z wykorzystaniem herbaty, desery herbaciane oraz nalewki herbaciane. Wydaje mi się, że jest to bardzej książka kucharska o wykorzystaniu herbaty niż książka o herbacie.

Podoba się?

Część teoretyczna jest napisana przyjemnie i dość ciekawie, w niektórych momentach nawet dokładniejsza niż w książce pani Ładniak. Znajdziemy tam jednak kilka “kruczków”, ale nie jestem pewna czy to z winy autorki czy składania tekstu.

Trochę zabrakło mi zdjęć, no ale to może już moje skrzywienie fotograficzne. Poprostu lubię oglądać ładne zdjęcia czytając o herbacie.

Część przepisowa za to jest według mnie bardzo ciekawą inspiracja i wiele przepisów jest wartych wypróbowania. Bardzo subiektywnym i lokalno patriotycznym plusem według mnie jest umieszczenie przepisu na “łomżyńskie kruche paluszki” jako ciasteczka do herbaty.

_DSC1694_ps

Dla kogo?

Dla osób zaczynających przygodę herbacianą oraz dla początkujących i zaawansowanych bojowników kuchennych. Poleciłabym tą książkę osobom, które szukają ciekawych zastosowań i smaków w kuchni oraz oczywiście sa fanami herbaty.

Komu bym nie polecała? Osobom szukającym dogłębnej wiedzy z dziedziny herbaty oraz “herbacianym tradycjonalistom”. Książka mogła by Was zawieść, bo zbyt wielu szczegółowych informacji nie zawiera, nie trzyma się też ściśle żadnej z herbacianych tradycji. Poza tym miary często podane są “łyżka herbaty”, “dwie szklanki herbaty” a niektóre pomysły “domieszkowe” mogły by Was lekko zdziwić albo zszkować.

Według mnie 8/10, bo do książki będę chętnie wracała eksperymentując w kuchni.

2 thoughts on “Recenzja książek “Herbata” i “Herbata przewodnik”

  1. Korzystam często z książki pani Ładniak, z tą drugą sią jeszcze nie spotkałam, ale mam zamiar 🙂
    Poza „Przewodnikiem” leży u mnie „Ilustrowany leksykon” pana Leszka Ruma, niestety książka ta zawiera sporo błędów i nie tylko dotyczących herbaty, a np. miodokrzewu.

  2. 🙂
    Mam jeszcze długą listę książek na temat herbaty, które chciałabym chociaż przeczytać (ale najchętniej to mieć, by w każdej chwili móc do nich wrócić).
    Niestety brakuje książek które są fachowe, w wielu powtarzają się te same stwierdzenia często mylne. Mam nadzieję, że to się zmieni i niedługo będzie można znaleźć „Literaturę profesjonalną”

Skomentuj

