Literatura i adresy herbaciane

„Tao chińskiej herbaty. Przewodnik praktyczny i kulturalny”. Recenzja.

To mój drugi letni herbaciano- książkowy prezent. O piewszym “Leczenie herbatą” możecie poczytać na Czajnikowym. Dzisiaj chciałabym opisać książkę pani Ling Yun- “Tao chińskiej herbaty. Przewodnik Praktyczny i kulturalny”.

Tao3

Kim jest autor?

Pani Ling Yun to pochodząca z Pekinu mistrzyni ceremonii parzenia herbaty. Obecnie, jak podaje notka biograficzna na okładce, zapoznaje ludzi zachodu z tradycyjną kulturą chińską- tao herbaty, kaligrafią, operą czy tai chi.

Co znajdziemy w książce?

Ta 150- stronicowa pozycja została podzielona na pięć rozdziałów, wprowadzenie, epilog i dodatki. Same rozdziały zostały nazwane za pięcioma żywiołami (oraz według samej koncpecji tychże żywiołów czyli Wu xing) Znajdziemy więc rozdział poświęcony: metalowi, drewnu, Ziemi, wodzie oraz ogniowi. Książka dodatkowo opatrzona jest wieloma zdjęciami, reprodukcjami sztuki chińskiej, kilkoma schematami, tabelą chronologiczną dynastii chińskich oraz dość bogatą bibliografią.

Tao

O czym jest?

Oczywiście o herbacie:) Jednak każdy rozdział traktuje herbatę z innego punktu widzenia. I tak we wstępie przeczytamy o właściwościach herbaty, a wprowadzenie objaśni nam dlaczego książka jest przygotowana właśnie w ten a nie inny sposób.

Rozdział “metalowy” dotyczy herbacianej historii- skąd wzięła się nazwa herbata, jak wyglądało odkrycie tej sympatycznej rośliny oraz jej zawiłe dzieje pod panowaniem kolejnych dynastii. Na koniec znajdziemy nieco informacji na temat wielkich filozofii, które nierozerwalnie łączą się z herbatą czyli konfucjanizm, taoizm i zen.

Rozdział “drewniany” opowie nam o rodzajach herbat i ich najznamienitszych przedstawicielach. I choć przytoczone bardzo prawdziwe powiedzenie mówi, że “nazw herbat jest zbyt wiele, by je spamiętać, nawet jeśli ktoś pije ją przez całe życie”, to znajdziemy tutaj wymienione te, które wypadałoby znać.

Rozdział “Ziemii” poświęcony jest przyborom. Przedstawione zostało krótkie kompendium historii i zastosowania przyborów herbacianych. Dowiemy się także jakie cechy charakteryzują dobry czajniczek i jakie są różnice w poszczególnych materiałach z których wykonane są utensylia.

W rozdziale “wodnym” przeczytamy nieco na temat wody właśnie oraz znajdziemy przedstawiony na zdjęciach przewodnik jak krok po kroku zaparzyć herbatę w zależności od naczynia.

I najkrótszy “ognisty” rozdział odpowie nam na pytanie jakie cechy posiada dobra herbata oraz jak ją przechowywać.

Ostatnią częścią książki jest epilog, w którym autorka wyjaśnia swoje powiązania z herbatą, swoją pasję herbacianą- swoje zen herbaty.

Czy się podoba?

Tak, książka ta przypadła mi do gustu, bo znajdziemy w niej dość sporo ciekawych i użytecznych informacji.

Dla kogo?

Według mnie jest to pozycja dla osób, które już jakieś pojęcie o herbacie mają i chcą zacząć ją pogłębiać. Znajdziemy tu informacje na temat niemal każdego aspektu herbacianego.

Tao2

Podsumowanie

Zacznę od zalet:

-Książka napisana jest przez mistrzynię herbacianą, więc można podejrzewać, że autorka wie o czym mówi.

-Herbata została opisana praktycznie od każdej strony i jest to bardzo fajne kompendium wiedzy.

-Mimo opisania “po raz kolejny” herbaty, osoba która wie już nieco więcej na jej temat także znajdzie tutaj coś dla siebie.

-Znajdziemy tutaj bardzo fajne reprodukcje sztuki chińskiej.

-Bardzo fajne są schematy i tabele oraz zdjęciowy przewodnik z parzenia herbaty.

-Również podoba mi się chronologia dynastii chińskich i bibliografia.

No i wady:

-Według mnie wydawca mógł nieco lepiej zagospodarować przestrzeń. Wielkie białe marginesy według mnie nie służą niczemu.

-Nie wiem czy to wina tłumacza czy autorki, jednak nie czytało mi się zbyt płynnie. W niektórych miejscach tekst jest dość zawiły (Przynajmniej dla mnie… nadal nie zrozumiałam co to jest “Tao” choć jest to wyjaśnione kilka razy. Dużo lepszy jego opis znajdziemy w “Księdze herbaty” Kakuzo Okakura, ale o tym przy następnej recenzji;))

I to chyba tyle z moich narzekań. Wydaje mi się, że jest to dość dobra pozycja herbaciana. Kupiona za około 40 zł, w saloniku prasowym na lotnisku, spełnia oczekiwania dobrej i przydatnej lektury.

Moja ocena: 9/10

2 thoughts on “„Tao chińskiej herbaty. Przewodnik praktyczny i kulturalny”. Recenzja.

  1. Pamiętam, że szukałam długo tej książki. Znalazłam ją dopiero na Czajnikowym, za to Leczenie herbatą nabyłam właśnie w małym saloniku prasowym (InMedio czy jakoś tak) i uważam ja za dobrą pozycję dla początkujących z TCM.
    Tao chińskiej herbaty mam zamiar przeczytać jak wdrożę się głębiej w temat herbaty.
    Pozdrawiam

  2. Ja tez „Tao” odkrylam na Czajnikowym i ucieszylam sie, ze znalazlam akurat jak bylam w Polsce:) Jeszcze duzo do przeczytania w temacie herbaty, ale jak to sie mowi w Hiszpanii „poco a poco” (po malu, po trochu)
    Pozdrawiam i dziekuje za wizyte!:)

Skomentuj

