O herbatach

Kukicha z matcha od yuicha- druga zagadkowa herbata

Ostatnio pisałam o senchy fukamushi od firmy yuicha. Dzisiaj przedstawiam drugą herbatę tej marki, również kupioną na rynku rękodzieła w Tokio. Jak wspomniałam w poprzednim wpisie, obie herbaty zostały określone jako „zielona herbata”. Więc po tej spodziewałam się także senchy. Pewnie gdybym znała japoński wiedziałabym, że to nie do końca to, czego się spodziewam.

_EWA3627_ps

Po otwarciu torebki rozszedł się przyjemny słodkawy zapach podobny do matchy. Jednak pierwszym zdaniem które usłyszałam od znajomej, która dokonała otwarcia było: „To wygląda zupełnie jak sianko Waszego szynszyla”. Uratowała mnie (mam nadzieję, że skuteczna) twarz pokerzystki, choć gdzieś tam kołatało mi się, że niby jakim cudem siano!?

Kiedy jednak zobaczyłam herbatę na własne oczy, trudno było się nie zgodzić. W torebce znajdowała się przyjemnie zielona kukicha oraz pył matchowy. No po prostu niespodzianka. Na moje oko to właśnie ta.

_EWA3628_ps

Posługując się tłumaczem dobrnęłam do informacji, że ta herbata pochodzi z Shizuoka a domieszka matchy z Uji.

Tak czy siak jest smaczna, a nawet bardzo smaczna. Łagodna, słodkawa i o bardzo ładnym zielono-żółtym kolorze. Próbowałam różnych czasów parzenia w temepraturze 80 stopni Celsjusza i jak do tej pory nie udało mi się jej przeparzyć. Nawet w moim barbarzyńskim sposobie wielokrotnego dolewania wody do już zaparzonej herbaty wychodzi bardzo korzystnie. Ogólnie zaleca się parzenie wodą w temperaturze między 70 a 80 stopni Celsjusza około 2 minut. Wyczytałam także, że można parzyć ją wielkorotnie.

_EWA3635_ps

O samej kukicha niewiele wiedziałam do czasu odkrycia, że to właśnie jest coś co posiadam i popijam. Charakteryzuje się właśnie tym, że w jej skład wchodzą gałązki, zdrewniałe łodyżki oraz listki. To te gałązki i łodyżki określiła moja znajoma jako sianko. Te nietypowe jak na herbaty liściaste części pochodzą przeważnie z produkcji senchy lub matchy.

O herbacie tej mówi się jako o bardzo zdrowej i z bardzo niską zawartością kofeiny. Podobnież dodawana jest nawet do mleka dla dzieci, a osoby z problemami ze snem mogą pić ją spokojnie także wieczorem. Jak napisała Denimix na swoim blogu– kukicha jest polecana przy nadciśnieniu czy cukrzycy.

_EWA3642_ps

No i moja herbata posiada domieszkę matchy z Uji. Tej nasłynniejszej matchy. Według tłumaczenia ze strony dodaje to luksusu i łagodności do słodkiej kukichy.

_EWA3644_ps

Herbaty tej postanowiłam napić się z naczynka kupionego na targach ceramiki w Leon. Ta czarka (choć w domyśle artysty była zapewne zwykłą miseczką) pochodzi od Alfareria Augstin, warsztatu z Galicji. Głównymi produktami ceramiczno- garncarskimi oferowanymi na różnych targach w Hiszpanii są najrozmaitsze dzbany, dzbanki do wody, garnki oraz naczynia przeznaczone do pieczenia. Na targu ceramiki znalazłam tylko 2 stanowiska (spośród chyba 30) które miały w swojej ofercie naczynia typowo herbaciane, przy czym jeden z warsztatów należał do Włocha. Były to głównie matchawany i kilka czajniczków. Tym razem zabrałam do domu nieco mniejsze naczynka. W dzisiejszej sesji herbacianej brało udział jedno z nich._EWA3633_ps

I to tyle o drugiej niespodziewanej herbacie z Japonii. Pozostała jeszcze trzecia o której mogę tylko zgadywać czym jest. Ale o niej w następnym wpisie.

_EWA3651_ps

Źródła:

https://en.wikipedia.org/wiki/Kukicha

http://www.denimix.pl/2014/01/japonska-herbata-kukicha/comment-page-1/#comment-5700

https://eherbata.pl/kukicha-153.html

Parzenie zielonej herbaty: Kukicha, Jak prawidłowo parzyć zieloną herbatę Kukicha, przepis

4 thoughts on “Kukicha z matcha od yuicha- druga zagadkowa herbata

  1. Z kukichą niestety jeszcze styczności nie miałem, a szkoda… do nadrobienia! 🙂 I uwielbiam określenie Rafała z Czajnikowego, kiedy w ich filmiku powiedział, że to „nie herbata liściasta, a patyczasta” – genialne określenie! 🙂

Skomentuj

