Literatura i adresy herbaciane

Recenzja książki “Herbata. Eliksir młodości, smaku i dobrego samopoczucia.”

 “Herbata. Eliksir młodości, smaku i dobrego samopoczucia.”
(Todos los tes del mundo)
Praca zbiorowa, polskie wydanie: Świat Książki. Cena ok. 25 zł)

Magia zeszłorocznych Świąt zmaterializowała się u mnie w formie książki o herbacie. Nareszcie! Chodziłam, szukałam, pytałam. Nie ma nic w księgarniach, może kiedyś będzie, ale teraz nie ma. Na szczęście w Święta dzieją się czasem rzeczy nieoczekiwane. Tak też było i tym razem. Tyle, że książkę, otrzymałam w języku hiszpańskim. Był to dla mnie (i po części nadal jest) problem, bo choć sporo nauki już za mną, końca nie widać…. Dlatego też recenzja pojawia się po takim czasie, bo dopiero teraz jestem w stanie ogarnąć o czym do mnie piszą. Tak więc zapraszam!

okladka

O czym jest?

Książka jest o herbacie (nie spodziewaliście się pewnie tego:)). Po wprowadzeniu możemy zapoznać się z teorią herbaty obejmującą jej historię, podział, właściwości, wykorzystanie oraz przygotowywanie. W drugiej części znajdziemy przepisy na różnego rodzaju herbaty i infuzje oraz na dania wykorzystujące herbatę (Niektóre całkiem ciekawe). Wspomniane też jest o wróżeniu z fusów herbacianych, historiach opowiadanych przy herbacie oraz inspiracjach herbacianych. Wszystko to zakończono opisem własciwości zdrowotnych oraz małym słowniczkiem herbacianym. Tą wiedzę umieszczono na 169 stronach, podzielono na 15 rozdzialików i oprawiono twardą okładką.

spis tresci

Podoba się?

Informacji zawartych w tej pozycji jest naprawdę wiele. Nie znajdziemy jednak super dokładnych opisów, szczegółowych składów chemicznych czy wydatowanych wydarzeń. Sprawia to, że czyta się ją dobrze, bez “gubienia” się w wywodach naukowych.

Jednak z drugiej strony nie wszystkie informacje zdają się być prawdziwe lub może raczej rzetelnie przedstawione.1 W niektórych momentach brakuje też lekkiego rozwinięcia tematu.

Poza tym książka jest napisana dostępnie i przejrzyście. Nie można też zapomnieć o pięknych zdjęciach ilustrujących tekst. Fotografie to dla mnie ważna rzecz, a te które umieszczono tutaj są na najwyższym poziomie i z przyjemnością się na nie gapi.

przepis

Dla kogo?

Wydaje mi się, że “Herbata. Eliksir młodości, smaku i dobrego samopoczucia” to pozycja dla osób dopiero zaczynających przygodę z herbatą. Znajdą tam oni sporą dawkę wiadomości, jednak bez straszenia ogromem tematu jakim jest herbata oraz jej kultura. Książka zdecydowanie zachęca zarówno do picia jak i dalszych poszukiwań w tematach herbacianych. Nawet jeśli nie planujecie zakupu tej pozycji, warto ją sobie przekartkować jeśli macie taką możliwość, chociażby dla tych pięknych zdjęć:)

Podsumowanie

Zalety:

-przejrzystość
-dostępny język
-brak bełkotu nomenklaturowego (jak to mawiał jeden z moich profesorów)
-piękne zdjęcia
-w wielu momentach powoduje chęć zerwania się i przygotowania sobie herbaty
-zachęca do dalszego zgłębiania tematół herbacianych

Wady:

-nierzetelność/ błędy, które podważają wiarygodność całej pozycji 1
-w niektórych momentach przydałoby się nieco rozwinąć temat
-brak niektórych ważnych zagadnień (według mnie przydałoby się co nieco o tym co dzieje się z herbatą po jej zbiorze lub o różnicach w rytuałach herbacianych)

Moja ocena 7/10

1) Wspominam w tekście o błędach w książce. Posiłkuję się w tym opinią osób, które według mnie mają nieco więcej do powiedzenia w dziedzinie herbaty. Można o tym przeczytać na blogu Morze Herbaty czyli tutaj. Również prostowanie informacji następuje w toku moich dalszych poszukiwań czy to w literaturze czy w internecie.

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.